omdat ondernemen natuurlijk anders kan

De wijze les van een aardbeienplant

Hij was zielig. Ingeklemd tussen een goed gedijende munt en een florerende salie, produceerde hij iedere zomer misschien 3 aardbeitjes.

Heel zoet, dat wel, maar toch.



Na afgelopen winter zag hij er nog zieliger uit. Heel even kwam het verlangen om zo’n voluptueus exemplaar te gaan halen in het tuincentrum. Met aardbeien en al, hoe verleidelijk. Ik kon het niet over mij hart verkrijgen. Ooit was dit ook zo’n mooi exemplaar geweest die heerlijke vruchten produceerde. Ik gaf hem een tweede kans. Hij kreeg een ruimere pot met verse aarde en een plaatsje op een tafeltje in de zon.

Het ongelooflijke gebeurde.


Het zielige hoopje groeide uit tot een grote groene kanjer met heel veel bloemen. De hommels en bijen vliegen af en aan en dagelijks genieten we van verse aardbeien.

Maar daar bleef het niet bij. Eenmaal de optimale staat van groei en bloei bereikt, begonnen er ’uitlopers’ uit de pot te groeien. Uitlopers met allemaal kleine aardbeienplantjes. Die, zodra zij de grond hebben bereikt, wortelen daar waar zij zich het beste voelen. En zo hebben wij nu heel veel plantjes én heel veel aardbeien.


Groeipijn

Een organisatie met een aardbeienplant vergelijken is misschien wat kort door de bocht. Maar we kunnen er wel van leren. Een snelgroeiend bedrijf klinkt voor velen als muziek in de oren. Toch kan juist de groei soms tegen je werken: er ontstaat groeipijn. Groeipijn vertaalt zich vaak in hoge werkdruk, minder cohesie en hierdoor minder betrokkenheid. Om de werkdruk te verlagen worden dan nieuwe mensen aangenomen. Het bedrijf groeit hierdoor nog meer in volume en de verbinding tussen mensen neemt nog verder af.


Groeipijn vertaalt zich vaak in hoge werkdruk, minder cohesie en hierdoor minder betrokkenheid.

Spreiden van kansen


De aardbeienplant doet het slim. Hij spreidt zijn kansen. Hij groeit niet tot ongekende grootte, maar creëert ’hubs’. Deze hubs zijn met de uitlopers nog lichtjes verbonden met de moederplant, die belangrijke informatie doorgeeft. Maar ze groeien op eigen kracht. Daar waar zij zich het beste thuis voelen. Gaat één van de plantjes dood, dan is er nog geen man overboord. Er zijn er inmiddels genoeg.



Hij doet dat slim, die aardbeienplant. Hij spreidt zijn kansen.

De strategie


De strategie van de aardbeienplant is niet om verder te groeien in volume, maar om zijn kracht te verdelen over meerdere teams, allemaal met hetzelfde DNA. Na een periode van groei en bloei komt een periode van ontwikkeling.

De kunst is om als groeiend bedrijf op tijd de strategie te herzien. Decentralisatie, zoals deze plant dat doet, kan dan een oplossing zijn om het bedrijf op een gezonde manier te laten groeien. Mits groei natuurlijk bijdraagt aan de waarde(n) die het bedrijf levert.


De kunst is om als groeiend bedrijf op tijd de strategie te herzien

De vruchten plukken

We willen als mens graag vernieuwende strategieën bedenken, onszelf verbeteren. Nog handiger, nog efficiënter, nog sneller. Vaak met het oog op maximalisatie en groei. Maar we kunnen juist leren van oplossingen in de natuur die hun succes al hebben bewezen. Daar kunnen we veel tijd en energie mee besparen, die we dan weer aan essentiële zaken kunnen besteden.

De strategie van een aardbeiplant leert ons te optimaliseren in plaats van maximaliseren. En te decentraliseren in plaats van centraliseren. Een strategie waar wij de komende zomers nog vaak de vruchten van zullen plukken.

-----------------------------


juli 2016

  • LinkedIn

Studio Evergreen 

Karen de Mos  •  (06) 248 58 949  •  mail@studio-evergreen.nl

​​​​Sector V • Vlietweg 15 • 2266 KA Leidschendam-Voorburg

Over privacy, cookies en fotografie >

 

© 2018  Studio Evergreen