• linkedin_karendemos

Studio Evergreen  |  Karen de Mos

06 248 58 949   mail@studio-evergreen.nl

 

​​​​Sector V - Vlietweg 15 - 2266 KA Leidschendam-Voorburg

kvk 72827432   btw NL002034450834  Over privacy en cookies

© 2018  Studio Evergreen

Voor deze website maak ik gebruik van eigen fotografie en foto's van Pixabay. Mijn profielfotos zijn gemaakt door Winand Stut.

De definitie van succes

’Sociale ondernemingen trekken de meeste aandacht’, kopt het artikel van FD. In de top 3 van de Inspirerende 40 van Synergie staan maar liefst 3 ondernemingen met een maatschappelijke missie. Naast Tony’s Chocolonely (voor de tweede keer op rij een eerste plaats) hebben Tesla en Dopper een tweede en derde plaats verworven onder de 40 meest inspirerende organisaties in Nederland.




Sociaal zijn werkt


De ondernemingen met een maatschappelijke missie doen het goed, concludeert FD. Uit cijfers blijkt dat deze sector de afgelopen 5 jaar is gegroeid. In zowel banen, aantal ondernemingen en omzet. En dat is goed nieuws voor iedereen die gelooft dat het nodige moet veranderen in onze economie.


Maar is het succesvol?


’Niemand had verwacht dat Tony’s Chocolonely in een paar jaar tijd 12% van de markt voor chocoladerepen in Nederland naar zich toe zou trekken’, opent het artikel. Daaruit klinkt nog steeds ongeloof dat een bedrijf met een maatschappelijke missie succesvol kan zijn.

Maar wat is succesvol eigenlijk? Uit de laatste alinea van het artikel blijkt dat succesvol nog steeds met ’oude’ maten wordt gemeten. Want, zo concludeert organisatie-adviesbureau McKinsey, het doorgroeien naar middelgrote bedrijfsschaal (>250) gebeurt maar weinig bij sociale ondernemingen. En de financiële prestaties blijven achter ten opzichte van bedrijven die winst voorop stellen. En dat is in mijn optiek appels met peren vergelijken.


De winst


Toekomstig succes wordt in dit artikel afgemeten aan groei van omvang en financiële winst. En dat is nou juist wat de sociale onderneming onderscheidt van de ’klassieke’ onderneming. Wat hem succesvol maakt. Niet de financiële winst staat voorop, maar de maatschappelijke winst, de toegevoegde waarde voor de samenleving. En de grootte van de organisatie bepaalt niet de impact. Met de hedendaagse technologie kunnen we met een kleine beweging een grote golf veroorzaken. Klein is het nieuwe groot. Tony's Chocolonely is hier een goed voorbeeld van.


Sociaal ondernemen, meer dan een maatschappelijk doel


Sociaal ondernemen is het nieuwe ondernemen. Wie zaken wil doen in de nieuwe economie zal maatschappelijke betrokkenheid moeten tonen en zijn rol als onderneming moeten herzien. McKinsey verwacht een groei van bestaande bedrijven die een maatschappelijke doelstelling voorop gaan stellen. Is succes dan gegarandeerd? Het stellen van een maatschappelijk doel is één, maar het leren denken en doen als een sociale onderneming is twee. En dat is misschien nog wel de grootste uitdaging voor de bestaande bedrijven die winst nu nog voorop stellen.

> Lees hier het hele artikel in FD